Články
Úspech firmy začína v hlave podnikateľa.
27.05.2013 13:32„Neviem, akosi to nejde, doba je zlá, zákony sú zlé, vláda je zlá, ľudia vo firme nerobia čo majú...“.
Aj vám sú tieto vety povedomé? Áno, je to tvrdá realita, no kríza tu nie je prvý krát a politici robia stále rozhodnutia, ktoré podnikateľom nie celkom vyhovujú (či už to bol r.2000 alebo r.2013). Podnikanie je však stále podnikaním, vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť a našťastie stále existujú a vznikajú firmy, ktoré si môžu povedať, že sú "skvelé".
Tomáš Baťa,1929 „príčinou krízy je morálna bieda. Prelom hospodárskej krízi? Neverím v žiadne prelomy samé od seba. To čomu sme zvyknutí hovoriť hospodárska kríza, je iné meno pre mravnú biedu...
Čo viem spraviť pre to „aby to šlo“, aby moje podnikanie bolo etické, aby som si rozumel so svojimi ľuďmi a vybudoval kvalitnú firmu na pevných základoch a so skvelým menom?
Vaša firma je ako let lietadlom. Na to aby prebehol let v poriadku, bol bezpečný a nemuseli ste predčasne pristáť, nedajbože ste nehavarovali je nevyhnutná súhra viacerých faktorov:
1. Lietadlo, tak ako vašu firmu musí niekto riadiť. Aký by mal byť tento človek - pilot lietadla? Mal by to byť profesionál a mal by mať v sebe pokoru, ktorá mu dovolí počúvať druhých (koľko havárií zapríčinila absencia tejto vlastnosti !). Nebojte sa prevziať zodpovednosť do vlastných rúk! Ak sa vám nedarí, pozerajte sa do vlastných očí, ak máte úspech pozerajte sa do očí svojich ľudí.
2. Chcete letieť sám alebo s tímom? Akí sú títo ľudia vo vašej posádke? Sú kompetentní? Sú to správni ľudia na správnych miestach? Ak chcete riadiť boeing a nie práškovacie lietadlo, musíte mať správnych ľudí na palube, nie len tých, ktorí veľa "nepýtajú"!
3. Ak ste správny pilot – manažér a máte správnu posádku na palube, viete aj kam reálne dokážete letieť? Máte dostatok paliva a skúseností viesť firmu tam, kam ste si naplánovali? Posúďte skutočnosť, kam až môžete doletieť, problém nastane, ak vaše predstavy nie sú vytvorené na reálnom základe. Stockdalov paradox: Uchovajte si vieru, že nakoniec zvíťazíte bez ohľadu na ťažkosti, súčasne konfrontujte najtvrdšie fakty reality, nech sú akékoľvek.
4. Poznáte svoje lietadlo dokonale? Viete, že nie je nikde porucha, všetky skrutky sú pevne utiahnuté? Čo vás poháňa a aké sú vaše silné stránky (zvládnete aj let v búrke?), máte sny? Poznáte svoje rezervy? Neponáhlajte sa, venujte dostatok času na vytvorenie vašej koncepcie, dôležité je aby váš zámer, bol naozaj váš.
5. Viete aká je disciplína na palube? Sú vaši ľudia stotožnení so stratégiou firmy? Vedia kam toto lietadlo letí? Vytvorte atmosféru, ktorá vám pomôže fakty počuť a počúvajte ľudí okolo seba - zákazníkov, kolegov, partnerov, prostredie, v ktorom sa cítia ľudia slobodne, no na druhej strane sa chovajú zodpovedne.
6. V čom podnikáte? Nie je potrebné niečo zlepšiť, prípadne niečo odstrániť? Motivujte sa dosiahnutím dokonalosti, nie strachom z nedokonalosti.
Na záver:
Odštartujte svoje lietadlo a pomaly zrýchľujte, tak aby letelo plynulo, bez turbulencií. Nechcite sa stať raketou, ak ste lietadlom. Buďte tým, čím ste. Najdôležitejšie je, že máte víziu, ktorej sa držíte. Ak chcete voziť ľudí, nezačnite zrazu prepravovať slonov. Zlepšite ľuďom komfort, pocit istoty, odstránte nefunkčné veci a nedeľte ľudí na prvú a druhú triedu. Všetci sú pre vás dôležití!
Prajem príjemný let.
(viac Odborný seminár pre podnikateľov)
Autor článku: Ing. Zuzana Šutá
Neexistujú neriešiteľné problémy, iba my nie sme pripravení na ich riešenie.
27.05.2013 13:59
Vzdelávanie? Sebarozvoj? Nie sú to len vyhodené peniaze a strata času?
Poznáte ľudí, ktorí začali podnikať ako 50 a viac roční? Čo všetko sa musí takýto človek naučiť? Nestačia mu len odborné vedomosti, musí zvládnuť aj komunikáciu so zákazníkmi, s obchodnými partnermi, inštitúciami... V súčasnej dobe, keď 4 ročné deti bez problémov obsluhujú mobily, internet a skype, nám „starým tridsiatnikom“ ostáva len nabehnúť na systém celoživotného vzdelávania a začať konkurovať mladým.
Veľké firmy majú svoje oddelenie ľudských zdrojov, svoje PR oddelenia, personálne oddelenia. Aké oddelenie majú drobný živnostníci – remeselníci, malé sro-čky, ktoré vzali budúcnosť do vlastných rúk? Podnikanie nie je len o odbornosti, ale je to o schopnostiach budovať vzťahy, o riešení konfliktov, o schopnosti viesť firmu kvalitne a s dobrým menom. Každý má možnosť vzdelávať sa alebo len čakať ako ma „skúsenosť naučí „(a počas doby pôsobenia tzv. aha - faktoru pokaziť nejednu zákazku, obchod, vzťah) a možno ste šťastlivec, ktorý má tieto schopnosti už v génoch. Gratulujem!
Založili ste si živnosť, sročku, navštívili ste všetky potrebné úrady, zaplatili potrebné poplatky a začali ste podnikať. Začali ste chodiť do práce konečne pre to, lebo vás to baví a nie pretože vás k tomu systém donútil? Po krátkom čase príde však realita a je vo vašich rukách, aká bude. To čo má podnikateľ pred sebou je cesta sebarozvoja, sebareflexie a schopnosti prijať realitu. Naučiť sa vnímať zmeny v okolí i zmeny u seba samého.
Možno sú i vám známe tieto situácie:
Tu sa nedá nájsť kvalitný zamestnanec! Už sa nikomu nechce poriadne robiť! Ako to s nami vlastne je? Nie je v prvom rade chyba v nás, šéfoch firiem, pánoch podnikateľoch? Vieme vôbec, koho hľadáme, aký by mal byť náš zamestnanec? Správny človek na správnom mieste. Viem, kto je ten správny a viem mu to správne miesto ponúknuť, dokážem mu však byť aj správnym šéfom?
Nech ide, nezaslúžil si byť v mojej firme! Zamyslime sa spoločne, prečo bol nespokojný? Prečo to muselo dopadnúť tak ako to dopadlo? Prečo sme tento konflikt nezvládli? Išlo tu o mocenský boj alebo ste si len takpovediac nesadli? Možno by sa stačilo iba naučiť pravidlá konštruktívneho riešenia konfliktov a zásady ako udržať zamestnancov vo firme.
Som vystresovaný z každého zvonenia telefónu, no na druhej strane ak som nespokojný ak mi nik dlhšie nevolá. Mám pocit, že každý odo mňa niečo chce no nemám rád, keď ma moji ľudia v rozhodnutiach vynechajú.
Tieto otázky si možno kladiete často i vy, možno často stačí len málo, správna informácia, ktorá vám pomôže ísť tou správnou cestou.
Aby boli vaše vyjadrenia nasledovné:
Rozumiem svojim ľuďom. Ak aj ku konfliktu dôjde, vieme ho riešiť k spokojnosti oboch strán.
Mám predstavu kam moje podnikanie smeruje, dokážem túto predstavu spolu s mojim tímom postupnými krokmi realizovať.
Viem, čo moje podnikanie potrebuje: odhodlaného lídra, nájsť správnych ľudí do tímu, poznať realitu, stanoviť si správny smer...
Autor článku: Ing. Zuzana Šutá
Nebojte sa odmietnutia! Staňte sa obchodníkom!
27.05.2013 14:30
Oslovili vás z poisťovne, maklérskej spoločnosti, zo súkromnej firmy a máte poskytovať služby alebo predávať produkty? Nie ste si istý, či je to pre vás to pravé?
Pracujete ako predajca, obchodný zástupca, finančný sprostredkovateľ, maklér, poradca a občas sa vám stane, že to nevíjde, že zákazku neuzatvoríte, obchod nedohodnete?
Hlavu hore!
To, čoho sa bojíme najviac je odmietnutie. Celý náš život túžime po tom, aby nás prijali a aby nás nik neodmietol. Už ako malé dieťa bojujeme plačom o matkinu pozornosť a neskôr sa z toho istého dôvodu hádame s otcom. Chceme len aby nás prijali a neodmietli. V práci bojujeme o pozornosť šéfa, často nie celkom správnym spôsobom a aby sme zapadli do kolektívu sme schopný sa nechať strhnúť kolektívom, ako malé dieťa pri hre v pieskovisku.
Strach, ako kontrolka v našej hlave zasvieti vtedy, keď sa cítime ohrozený. No, ako to urobiť aby táto kontrolka nezasvietila? Nedajte jej príležitosť!
Na prvom mieste spoznajte správanie samého seba. Ako reagujete v určitých situáciách a aké sú vaše silné a slabé stránky, kde sú vaše rezervy? Zodpovedajte si, aké sú vaše túžby a sny. Nie je mojím poslaním niečo iné? Ak budete stotožnený s tým čo robíte, budete vnútorne motivovaný a nebudete závislí na motivácii od druhých.
Spoznajte správanie ľudí okolo seba, ako sa správa zákazník, klient, kolega, šéf a zvýšte tak svoje šance na úspech. Prečo reagujú tak ako reagujú? Prečo sa s niekým hádate a s niekým nie? Ako ľudia okolo vás komunikujú, majú svoj štýl alebo používajú nejaké tajné vzorce?
Nebojte sa odmietnutia, naberte odvahu, spoznajte samého seba a správanie druhých.
Ľudia neodmietajú vás! odmietajú len svoju minulosť, autoritatívnych rodičov, svoju neistotu, svoj strach pred zodpovednosťou!
Zákazníci vás potrebujú, vaše služby i vaše produkty a hlavne vaše porozumenie ich želaní a potrieb.
Viac workshop Osobný rozvoj obchodníka
Autor článku: Ing. Zuzana Šutá
Hurá, mám po maturite, hurá mám po štátniciach!
27.05.2013 14:35
Ako sa pripraviť lepšie na budúcnosť?
1. začnite efektívne komunikovať, buďte vnímavý a naučte sa druhých počúvať
2. spoznajte svoje práva a osvojte si asertívne správanie v komunikácii s problémovými ľuďmi
3. riešte konflikty konštruktívne, snažte sa o dialóg a nestresujte
4. uvedomte si svoje svoje silné a slabé stránky, použite kreativitu vo svoj prospech
5. naučte sa stanovovať si ciele a plánovať v súlade s vašimi schopnosťami, postojmi a prianiami
viac Letný vzdelávací program
Špirála sebarozvoja študenta “SOS“ (Spiral Of Self-development)
Najväčšia zmena je zodpovednosť každého sám za seba. Schopnosť sebereflexie a odvahy spoznať na čo naozaj mám. Som odborník vo svojom odbore, ktorý som vyštudoval, no som odborník aj v schopnostiach presadiť sa, viem ako si vychádzať s ľuďmi vo svojom okolí, viem ako predísť konfliktom?
Na to, na čo sa treba pripraviť je realita, ktorá ma čaká. Ako si to vlastne ďalej predstavujem a som pripravený riešiť bariéry, ktoré sú s tým spojené?